7 februari 2012

Tisdagssoppa

Illustration ur "Medford mail tribune" den 7 februari 1912, d.v.s. för på dagen 100 år sedan. Alla likheter med dagsläget är bara en tillfällighet! Eller?

  • Idag snodde Reinfeldt ett inarbetat varumärke från travsporten. V75 står snart inte längre för en spelform, utan "(pension) vid 75".
  • Men den som till äventyrs trodde att man åtminstone skulle få köra sin gamla rishög till jobbet på ålderns höst kan nog glömma det också, för nu höjs röster på att förare över 70 skall kontrollbesiktigas. Det låter väl rimligt, men i nuvarande debattklimat känns det som att en fas två med automatisk skrotning av föraren vid fyllda 70 bara är några pennstreck borta. Sedan kan statistiken säga vad den vill...
  • Petter Northug är som norrman förstås obunden av svenska pensionsregler. Därför blir man inte särskilt förvånad över spekulationerna om hans pensionsplaner. Petter påstås fundera på att sluta i förtid, 26 år gammal.
  • Idag hade vi ett omplaceringsärende på jobbet: en liten fladdermus flaxade runt på ett kontorsrum, och det var nog dött lopp om vem som var räddast, rumsinnehavaren eller fladdermusen. En tjänsteman från miljökontoret ryckte ut och bar upp den fridlysta fladdermusen till den kalla vinden. Sov gott!
  • En dam på jobbet skulle skriva under en handling idag, och när hon gjorde det utbrast jag: "ingen vers jag skriva kan, så jag skriver blott mitt namn". Hon tittade förvånat på mig och frågade "vad var det"? Jag förklarade att det var vad vi skrev i tjejernas poesiböcker när skaldekonsten kärvade under mina småskoleår, och jag är säker på att mina föräldrar på sin tid gjorde likadant. När jag kom hem googlade jag på uttrycket utan att få någon träff! Kanske var det bara en lokal värmländsk företeelse, eller känner någon igen det?
  • Man kan ju föreställa sig hur det jublades i det gamla arbetarpartiet idag efter Reinfeldts oväntade självmål, och det unnar man dem så gärna! Nu verkar dock Reinfeldt ha fått kalla fötter efter sitt utspel, och modererat det till "en spaning", fast då är nog skadan redan skedd och repan i den blå fasaden ett faktum.
  • "Tisdagssoppa"- den här kanske? Vitaminrik och värmande!

2 kommentarer :

Västanvind sa...

Hej Peter,

Det var en väldigt bra bild i sammanhanget. :)
Jag säger som en äldre dam i affären igår " nu har det väl slagit runt i huvudet på honom".
En sjuksköterska på TV tyckte att hon kunde ta rullattorn till jobbet och skjutsa patienterna.

Alla dessa pensionärer har ju betalt till pensionen och även arbetssgivarna. Men de skall tydligen vara slut frampå ??
Ja det finns mycket att tycka om detta, men är väl ett sätt att visa EU att vi svenskar minsann kan arbeta till 75.
Det säger iallafall en del om människosynen i det partiet.

Ha det gott Eivor

Ptr sa...

Det här är ju en angelägen fråga, men man blir minst sagt överrumplad över sättet som statsministern tog upp den på. Av alla dåliga sätt att presentera saken på måste det här ha varit det allra sämsta! De har kanske blivit fartblinda i det blå partihögkvarteret?