29 september 2006

Gamla bilder, nya frågor...

Jag har fått på min lott att gå igenom en del gamla album från avlidna släktingar, och det är både spännande och frustrerande! "Spännande" eftersom det ibland blir rena detektivarbetet, "frustrerande" eftersom det tyvärr alltför ofta saknas bildtexter...

Den klickbara bilden här ovan har en bildtext som en av mina fastrar skrivit. Där står kort och gott "Far i Norge". Mannen i förgrunden är förvisso min farfar Karl, född 1879 och död när jag var dryga året. Att han var i Norge och jobbade är klart möjligt, det var kanske t.o.m. ännu vanligare då än idag att värmlänningar for över kölen för att arbeta. Frågan är vad han gjorde där? Vid ett första påseende ser det ut som han ingår i ett flottarlag - timmerbröten, brötstavarna och slokhattarna pekar på det! Men kollar man omgivningen ser det inte ut att vara vid något vattenflöde (är det ens i en sjö?), stockarna är av kraftigt varierande dimension och alla ser inte ut att vara nyhuggna - en slana till höger verkar dessutom att vara genomborrad. Frågan jag brottas med är kort och gott: vad gjorde farfar i Norge?

Ett annat "mysterium" av lite mer kuriosakaraktär infann sig när jag tittade på den här bilden igår kväll. Den är tagen runt 1920, och mannen till höger är min farmors far Karl Johan, Kusk-Kalle" kallad, född 1841. Bredvid honom står farmorsbror Victor, och det som gjorde mig lite nyfiken är faktiskt hunden som han håller. Vid första påseendet ser Bella ut som en foxterrier, men jag har ganska nyligen stiftat bekantskap med den gamla rasen dansk/svensk gårdshund, och frågan är om inte Bella är en sådan! Någon kynolog därute som kan göra en typbedömning av jycken?

6 kommentarer :

Anonym sa...

Hej Peter, jag som är så hundtokig borde ju kunna se vad det är för ras, men tyvärr. Fast jag håller med dig om att det liknar en dask/svensk gårdshund. Fin är den i alla fall.

Klockan är sent så jag önskar dig en god natt.

Annki

Ptr sa...

Tack för instämmandet om rasen! Det är ju svårt att rasbestämma den på grundval av ett enda foto, men det duger bra så här...

Anonym sa...

Hej Peter
Nog tror jag att din farfar var med i flottningen. Den genomborrade stocken är för bommar som stängde spakvattnet till vikar eller när noten drogs över sjöarna. Både dom stora stockarna och småpropsen åkte ju på samma resa nerför älven. Börjar inte Klarälven i Norge? Att det inte syns nåt vatten tycker jag inte gör nåt för kortet kanske är tagit längs sidan på vattendraget.

Vid högt vattenstånd (vårfloden) kan bröten bildas mer eller mindre på land, en del stockar kan få dras 15-20 ut från skogen, och "rompan" får torrdra det ut i vattnet, när vattenståndet är lägre vid flottningen.
rune

Ptr sa...

Tusen tack för flera bra upplysningar, Rune! Det där med den genomborrade stocken var jag lite inne på också, men det var mest en gissning från min sida. Jag har aldrig hört någon nämna att farfar sysslade med flottning, men han jobbade däremot på timmerupplaget ("ve´spelet") på sulfitfabriken, och därmed kan det ju finnas ett samband genom virkeshanteringen.

Anonym sa...

Hej Peter!
Utifrån ett foto är det svårt att tvärsäkert säga att det är en d/s gårdshund, råttehund eller skånsk terrier som den tidigare kallats.
Men, det som ev kan tyda på att det är en d/s gårdshund är att hunden på fotot har rosenören, verkar ha övervägande vit teckning och verkar vara i "rätt" storlek för dagens gårdshund. Detta talar för att nog kanske kan vara en av föregångarna till dagens d/s gårdshund.
Känner du till något mer om var detta fotot är taget, om gården eller folket på gården? Kanske någon av dina släktingar har fler uppgifter om fotot och hunden?
Hälsningar Erika

Ptr sa...

Erika, det var jättesnällt att Du som rassakkunnig tog en titt på Bella! Bilden är tagen i Värmland runt 1920, och jag tror hunden tillhör Viktor Ljung, mannen som håller henne, och som bodde i Karlstad eller i dess närhet vid fototillfället. Hans tre barn är alla döda, så det är tveksamt om jag kan få fram några uppgifter om Bella. (Paret t.v. är min farbror och faster, flickan på hans arm dog för några år sedan i en ålder av över åttio, och morfarsfar är förstås också borta sedan länge.)