13 december 2005

"A Nordic Princess"



När jag studerade ett fotoalbum på nätet från den engelske kompositören Fredric Delius hem i Grez råkade jag få syn på en bild med den australiske kompositören Percy Grainger och hans fästmö med det klart svenskklingande namnet Ella Viola Ström, vilket väckte min nyfikenhet. Det fanns dock nästan inget om henne på svenska på nätet, bortsett från en kort biografi i samband med en Graingerkonsert i Berwaldhallen, medan det fanns något mer att hämta på engelska.

Ella Viola Ström Brandelius
var en svensk poet och konstnärinna som flyttat till London 1907. År 1926 befann hon sig på fartyget Aorangi mellan Australien och USA med sin fästman, den nyutnämnde japanske konsuln i Australien Iyemasa Tokugawa, när hon träffade den komplicerade personligheten Percy Grainger. De två blev förälskade, och gifte sig två år senare inför 25.000 åskådare på Hollywood Bowl.

Den som försöker bilda sig en uppfattning om denna fascinerande svenska får vara beredd på motstridiga uppgifter! Det påstås bl.a. att det i själva verket var den japanska tronföljaren hon var förlovad med (och hade barn med), en annan uppger att hon var på väg till Australien för att gifta sig när hon träffade Grainger, antalet åskådare på deras bröllop uppges ha varit allt mellan 10.000 och 25.000, och en källa anger att bröllopet var hemligt!

Men även bortsett från myterna verkar Ella Viola Ströms liv ha varit fyllt med material som borde räcka för såväl böcker som film...

Fotnot : "A Nordic Princess" var namnet på det verk av Grainger som uruppfördes som bröllopsgåva till Ella Viola vid parets bröllop på Hollywood Bowl 1928.

2 kommentarer :

Anonym sa...

Intressant detta med en rätt okänd svenska 'ute i världen'. Här finns en till. (Fniss)

Jag ville kommentera det senaste kåseriet om Hornpelle på rätt plats men se det gick inte. Av någon anledning så visas enbart 'blogger' som val av identitet, allstå inget 'other'eller 'anonymous'. Eftersom jag inte har en blogg klickar jag alltid på 'anonymous'.

Kåseriet var verkligen underhållande och jag tycker att du är minst lika finurlig som Hornpelle. :)


Lillan

Tisdag 13/12/05

Ptr sa...

Lillan, tack för upplysningen om identitetsvalet i den andra tråden! Det var bara en enkel inställningsändring som behövdes, så nu är det möjligt att kommentera utan att vara bloggare även där. (F.ö. var det samma sak med tråden "Stenfast", så även den är korrigerad nu.)

Skönt att Du håller på mig i gnabbet med Pelle - det kommer att stärka min kamplust nästa gång det rasslar i brevlådan... ;-)

Visst är Ella Viola intressant? Jag blev nästan lite småkär vid första ögonkastet! (Dessutom är hennes tavlor sevärda.)