Le Pen, mais pas l'
Plötsligt
hade det blivit lite stökigt i småskolan. Jannes fina penna var
försvunnen, och ni må tro att han var arg!
"Jag vet att jag lade ner den här”, ropade
han upprört och skakade på sitt skotskrutiga pennfodral. “Se
själva, det är tomt!” Han höll upp fodralet inför den måttligt
intresserade klassen. Kvävda fnissanden och himlande ögon blev den
enda reaktionen. Janne sparkade till en stol och muttrade något om
att “nu är ondskan över oss!” Därefter gick han hem för
dagen. Alla lärarna och eleverna andades ut – tillfälligt...
Nästa
dag kom Janne tillbaka med en tjock packe maskinskrivna lappar med
samma text på alla. Där stod: “Till den som i tisdags norpade min
bästa penna, en svart sak , i sal 2B, vill jag säga följande.
Pennan är min, bara min, och det är bara jag som kan skriva med
den. Lägg pennan och en lapp med ditt namn på så får du min
veckopeng de två närmaste veckorna.” Janne såg även till att
samma text trycktes i skoltidningen.
Jannes
kompis Leffe. tillika skolans mästerdetektiv, intervjuades i skoltidningen, och menade att “det
var ganska ovanligt med sådana brott i skolan, men att det hände”.
En lärare gjorde misstaget att fråga Janne om det inte gick att
skriva med en annan penna, vilket fick Janne att fnysa högdraget på
det personliga sätt som var hans signum.
“Kolla
här då!”, röt han och slet till sig en gul Bicpenna. “Det går ju inte att räkna med en sådan här!” För att visa hur fel allt hade
blivit plitade han mödosamt ner 4+3=7.
“Se
själv,” gnällde han. “Jag kan ju inte räkna längre!” När
läraren försynt konstaterade att ekvationen stämde hotade Janne
att anmäla honom till “Kalla Fötter” på TV4.
Veckorna
gick, och Janne gick inte att känna igen. Borta var den malliga
eleven som spred elaka kommentarer runt omkring sig, helt plötsligt
var han som en vanlig kille som svarade fel i klassens frågesporter
utan att det verkade bekomma honom. De andra eleverna tyckte nästan
synd om Janne. Men bara “nästan”.
Så
en dag när Janne letade efter en bok i skolbänken hittade han sitt
gamla pennfodral som han vredgat slängt i bänkens innanmäten den dagen då den fina
pennan blev norpad. Irriterad kastade han fodralet på golvet och
hörde förvånad hur det gav ifrån sig en metallisk klang. Han slet
till sig fodralet och där, mitt i fodralet låg ju hans penna! Janne
rodnade besvärat, och hans lärare som inte kände igen den färgen
på Jannes färgskala frågade om han hade feber. Utan att svara
reste Janne på sig och började riva ner alla efterlysningar han
satt upp på väggarna. När han var klar i klassrummet försvann han
ut i korridoren för att riva ner alla andra lappar, och det hela
slutade på skoltidningens redaktion. På redaktionen var Janne både
älskad och hatad - hatad för att han var så dryg, och älskad för
att han var lika dryg mot tidningens läsare. Nu ville han publicera
en kommuniké.
När
tidningen kom ut påföljande dag kunde de förvånade eleverna läsa
följande: “till er som tänkt norpa min penna vill jag meddela att
det går det bra att försöka igen, för nu är den tillbaka. Jag är
hemskt ledsen om jag varit elak. Nu när jag fått pennan tillbaka
lovar jag att vara extra elak på riktigt. Kram Janne.”
Skoltidningen hade förstås inte missat att intervjua Deckar-Leffe om
historien. Han hade frånvarande stirrat in i den grå korridorväggen medan
han förklarat att det var "ganska ovanligt på skolan med sådana här upplösningar på kriminalfall, men att det hände" .Slutet gott, allting gott!
Och
alla ni som tror att den här berättelsen har med verkligheten att
göra kan glömma det! För vilken tidning skulle bereda utrymme på bästa plats för
efterlysning av en penna, och vilken liten gosse skulle gå ut och
anklaga omvärlden för att ha norpa den penna som han hela tiden
själv hade inom räckhåll?
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar