25 april 2009

D-day 2009


-Skatteverket.
-Ja, jag undrar hur mycket jag skall betala i skatt.
-Hur mycket tjänade ni förra året?
-Åttitusenetthundratjugotvå kronor.
-Och hur mycket har ni kvar?
-Fyrtisjutusen.
-Skicka in dom!

En gammal historia men lite aktuell i dagarna, eftersom ju det börjar bli dags att deklarera. Fast själv har jag redan klarat av den detaljen, i år gjorde jag det per SMS, efter att ha gjort det via nätet de senaste åren. Och det är för min del i stort sett lika lätt som i historien här ovan, bara att läsa det förtryckta beloppet, bekräfta, betala och försöka se glad ut. Gjort i en svinblink!

Ser att i Norge kan man t.o.m. logga in med tippekortet numera, så en och annan kanske blandar ihop sömmersketipset med deklarationen. Bara att hoppas att garderingarna sitter då! Visste ni förresten att i Norge heter deklarationen "selvangivelse"? Låter uppgivet, tycker jag...

För övrigt är det tydligen inte bara sig själv man kan ange! På annan plats i VG kan man nämligen läsa att "skattetaten oppfordrer nå fraskilte koner og "forsmådde elskerinner" til å angi ekspartnere som har skjult penger i utlandet". Om skatteflykt tycker jag inte, men anser nog trots allt att den norska skattemyndigheten går väl långt i sin service med erbjudandet om hämndchans för den som förmodligen en gång varit med och satt sprätt på pengarna. Eller varför skvallrade man annars inte redan när man satt i samma båt som skatteflyktingen?

Inga kommentarer :