19 juli 2010

En turistfälla jag undviker!

Prekestolen/Preikestolen (bild från Wikimedia Commons)

Du står i blåsten på klippan och får stålsätta dig att inte ta de fem snabba stegen och vräka dig över kanten. Då plötsligt hör du ett dovt muller, och ser att den breda spricka du nyss hoppat över har vidgat sig betydligt. Med uppbådande av alla dina krafter rusar du tillbaka, men förgäves - du faller handlöst och skriker ända till dess du landar på golvet bredvid sängen. Kallsvettig inser du att det är dags att sluta äta kryddad mat så sent på kvällen.

Det finns många platser jag skulle vilja se under min semester. Och så finns det andra som jag inte skulle vilja se - åtminstone inte på mindre avstånd än sådär 200 meter! Dit hör bergshyllan Prekestolen (Predikstolen), 604 meter över Lysefjorden i norska Rogaland. Det finns de som har en annan uppfattning - förra året besöktes platån av 125.000 dödsföraktande människor.

För två år sedan skrev jag ett hahainlägg om en planerad Beachvolleymatch på Prekestolen, och så gick det som det gick - visst blev matchen av! När jag nu tittar in på VG:s nätsida ser jag en bild som får det att pirra i benen långt ut i tårna - en kille sitter på kanten av Prekestolen och tittar obekymrat ner i det sugande djupet. En talesman för det lokala Röda Korset tar helt avstånd från det här tillvägagångssättet. Om man nödvändigtvis vill kolla ner från kanten så skall man krypa fram och kika, inte gå dit och sätta sig, menar han. Samtidigt säger han att han inte har hört talas om några olycksfall (i dubbel bemärkelse) på platån med människor som uppträtt oansvarigt. Det går dock att hitta uppgifter på nätet om olyckor med dödlig utgång på berget, liksom man kan finna uppgifter om rena självmordshopp från klipputsprånget, men det kanske inte är riktigt rumsrent att nämna det i tidningen? Och så har vi förstås dessa galenpannor som sysslar med base jumping och liknande övningar - ett i mitt tycke något krångligare sätt att beröva sig livet än att hoppa utan skärm. Fast de flesta kommer faktiskt ner levande, oavsett om de hoppar med skärm eller går till fots den trygga vägen. Själv hade jag nog blivit kvar på parkeringen...

5 kommentarer :

Anita sa...

Hej Peter!

Jag skulle heller ALDRIG ge mig ut på den där klippan!! Jag mår dåligt bara jag ser bilden.

Hoppas du har haft en skön semester! Själv ger jag mig iväg på några dagars fjällvandring i jämtlandsfjällen på måndag. Säkrare än den där hemska klipphyllan!

Många sommarhälsningar från
Anita (Smulan)

Ptr sa...

Hej Anita!

Ja, fredlig som jag är skulle jag vilja ge dem som går längst ut på klippan en smäll - fast inte förrän de var på fast mark förstås...

Man funderar över om de tar med sig barn och hundar upp till klipputsprånget. Hoppas inte det!

Fjällvandring, det låter härligt! Själv linkar jag tillbaka till jobbet. Har värk i fötterna, så någon fjällvandring hade jag nog inte klarat av.
Börjar f.f.g. se fram emot pensionen...

Ha en trevlig färd!

Ptr

Anonym sa...

Hittade till din sida när jag googlade på Preikestolen. Jag var där för en vecka sedan och det var helt otroligt vackert! Klart häftigaste upplevelsen på Norge-resan. Dock klev jag upp 04.00 och fick vara där större delen av tiden helt själv (det tar ca 2-2½h att gå upp dit). På vägen tillbaka mötte jag dock hundratals besökare.

Ptr sa...

Tack för din kommentar- skojigt att det här inlägget fortfarande är "aktuellt"! Jag har sett att det är ett av de som är mest googlat på mina sidor, så varför inte?

Jag förstår att det var en stor upplevelse att komma till Preikestolen, och greppet att vara tidigt på plats var smart!
Men för mig som nästan för bendaller när jag går ut på min balkong på tredje våningen vore det omöjligt att ge mig ut på Preikestolen. Fast det finns faktiskt en plats som verkar snäppet värre - Trolltunga! Brrrr....

Ptr sa...

Preikestolen ligger ofta högt på Tjavvels klickliga, men de senaste dagarna har sidan varit lite extra aktuell. Kollade på Google om något speciellt inträffat och fann då att en turist fallit från Preikestolen i veckan under oklara omständigheter.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/ryfylke/Preikestolen-dodsfall-kan-ha-vart-planlagt-3270085.html