2 juni 2007

Skräcködlan poserar igen!

Plesiosaurus, tecknad av Adam Stuart Smith
Lagom till säsongens början har Nessie dragit sitt strå till stacken för den skotska turistnäringen genom att ta en tur över sjön inför yorkshirebon Gorden Holmes videokamera. Denna gången är monstervännerna extra lyckliga, eftersom filmen inte bara är ovanligt tydlig utan dessutom visar den bakomliggande stranden. Förutom att detta gör det mindre troligt att det rör sig om en bluffilm innebär det också att man kunnat taxera Nessies marschfart till cirka 10 km/tim.

Skeptikerna låter sig dock inte övertygas (om nu någon trott det?), utan det förekommer teorier om att filmen visar en säl eller jätteål, och faktum är att filmaren själv är inne på ålteorin. Räkna dock med att Svanödlefalangen också studerar filmen med stort intresse och kommer att göra sin stämma hörd i debatten! (Den som sympatiserar med denna gruppering hittar nog en del av intresse på sajten plesiosauria.com)

Jag hörde själv till en liten vänkrets som spanade efter Nessie per webkamera för några år sedan, men vi övergick med tiden att istället rapportera om fåren Sheeba och Mavies förehavanden, eftersom de hade sin hage strax nedanför kameran. (Fantastiskt nog lever fåren ännu och kan beskådas på sajten! Dock är sidan dessvärre numera så nedsolkad med skräpreklam att jag avstår från att länka dit.) Vid en av monsterspaningarna såg jag f.ö. något märkligt som rörde sig i vattnet längs med stranden, men tyvärr kände jag då inte till att man kunde spara bilderna, så där kanske mitt Nessiescoop rök all världens väg...

Drar mig i sammanhanget till minnes historien om en annan som råkade ut för Nessie. Det var en skotte som varken trodde varken på det ena eller andra, så han var givetvis även ateist. Nu satt han på Loch Ness och prövade fiskelyckan, och det bar sig faktiskt inte bättre än att hans eka plötsligt angreps av sjöodjuret. Både skotten och hans båt kastades högt upp i luften för att sedan försvinna in i monstrets gap, och mannen kunde inte låta bli att förtvivlat ropa "Käre Gud, hjälp mig, snälla!"

I det samma hostade monstret upp mannen och hans båt och försvann ner i djupet! Mannen kravlade sig ombord, fiskade upp årorna och började ro mot land. Då hördes plötsligt en rungande stämma från himlen.
"Jag visste faktiskt inte att du trodde på mig!", dånade rösten lite spydigt.
"Äh lägg av", "fnös ateisten, "för fem minuter sedan trodde jag inte på monstret i sjön heller!"



5 kommentarer :

Anita sa...

Hi, hi... historien var rolig :)

Hmm... filmen ser väldigt "look-alike" ut. Men vad ska man tro??

Själv tittar jag fortfarande ibland på Sheeba och Mavis - speciellt under våren när buskarna i hagen lyser så vackert gula. Men något sjöodjur har heller inte jag sett....

Men kanske ser jag "det" i sommar? Vi ska åka till Skottland i sommar och vandra i bergen där. Säkert blir det en tur till Loch Ness också - jag ska hålla ögonen öppna!

En skön helg Peter!
Anita

Ptr sa...

Det låter härligt med Skottlandsresan - det är ett land som jag själv gärna skulle vilja resa till! Får ni inte se sjöodjuret så kanske ni åtminstone får hälsa på Sheeba och Mavis... ;-)

Det är roligt med en film på "odjuret" (?) som åtminstone är någorlunda tydligt! Jag tror åtminstone vi kan avfärda elefant som möjligt odjur den här gången - annars har den arten dykt upp som ett förslag till förklaring de senaste åren...

http://news.bbc.co.uk/1/hi/scotland/4779248.stm

Anonym sa...

Ja, det finns tydligen många teorier vad "odjuret" är för något. Elefant - det var en ny variant :)

Tittade nyss på Mavis and Sheba. Vet du var någonstans denna kamera är placerad? Det skulle vara roligt att hälsa på våra vänner...

Smulan

Ptr sa...

Minns jag inte fel så ligger stället nästgårds till Urquhart Castle. Fårägaren har egen blogg, så det går nog att få närmare upplysningar den vägen.

http://www.lochness.co.uk/blog/

Fortsatt trevlig helg!

Peter

Anita sa...

Tack Peter! Det ska jag lägga på minnet.

Jag kanske vinkar åt dig någon gång mellan 25/7-1/8 :)

Allt gott! Anita