16 maj 2008

Ett utplånat arv

Bildrouletten 1

Diabilder - någon som minns dem? Efter digitalkamerans genombrott börjar ju diaprojektorerna bli lika museimässiga som VHS-bandspelaren och kompaktdisketterna. Själv har jag åtskilliga hundra diabilder som bara ligger och samlar damm, och nu tänkte jag roa mig med att göra en "bildroulette", som går till så att jag då och då tar fram ett diamagasin i mängden och slumpmässigt rycker till mig en bild för att sedan dra mig till minnes vad den föreställer. Bilderna kommer inte att vara speciella eller utvalda på något sätt, utan det får bli en slumpens verk. Här kommer då den första bilden.



Det här objektet är rätt speciellt! Bilden är tagen en duggregnig sommardag år 2000. Lite hårddraget skulle den kunna ha varit tagen 700 år tidigare, men inte två år senare. Vi ser nämligen Södra Råda gamla kyrka, som hösten året efter bilden togs brändes ner av en vettvilling. Därmed försvann en av våra förnämligaste kulturskatter, med medeltida målningar av bl.a. Amund målare. Dessvärre fick mannen bakom dådet idén att bränna ner kyrkan efter att ha sett ett TV-program om vikten av att skydda gamla kulturbyggnader, och han nöjde sig tragiskt nog inte med det här brottet.

Riksantikvarieämbetet har en utmärkt sida som visar kyrkans historia och vad som hände åren efter att den utplånats. När de arkeologiska arbetena avslutats tog ett nytt projekt vid med syfte att uppföra en nutida kopia av kyrkan, något som blivit möjligt tack vare att byggnaden var synnerligen väl dokumenterad. Även om det inte är det samma som att se den ursprungliga kyrkan så kan man nu få besöka kyrkan och se hur kopian växer fram.

Till sist en liten kuriositet: när jag nu tittar på fotot ser jag en liten tvåbent "robot" t.h. om kyrkan. Alla förslag vad det är för ett föremål är välkomna! Nedan ses en förstoring.

5 kommentarer :

Anonym sa...

Hej Peter! Det ser ut som en figur...av något slag tycker jag. Men kanske är det en skylt/anslagstavla? 'Benen' är i så fall ett par trästÖrar eller vad det nu kan heta på svenska.

Verkligen tragiskt att denna vackra och unika kyrka brunnit ner, men turligt att det finns massor med foton av de fantastiska målningarna.

Ha det så gott
Lillan

Ptr sa...

Hej Lillan!

Ja, det var en katastrof att kyrkan brann ner! Det skall bli intressant att se kopiorna av målningarna som kommer att bli i den nya kyrkan. Med hjälp av skickliga konstnärer och ny teknik kan man säkert göra välgjorda kopior av målningarna, fast riktigt samma sak kan det ju inte bli...

Jag är väl inne på ungefär samma sak som Du angående "figuren". Först funderade jag på ett flaggstångsställsfundament, men det stämmer ju varken med klumpen ovanpå eller placeringen. Sedan grunnade jag på en om det kan vara en gravsten, men det är också tveksamt. En anslagstavla kanske inte heller skulle vara placerad där? Det kan nog vara något slags figur som är uppställd där, även om guiden i kyrkan inte nämnde något om en sådan. Roligt att klura på det, i alla fall!

I kväll skall jag som vanligt titta på när Phil och gänget letar "Pottery" -

ha det bra!

Peter

Anonym sa...

....eller som Phil säger, 'påherri'. :)


Lillan

Anita sa...

Jag tror också att det kan röra sig om en anslagstavla. Fast jag kan "ana" ett huvud och en arm också....

Tråkigt att kyrkan har brunnit ner. En oersättlig förlust.

Ha det gott! Smulan

Ptr sa...

Hej!

Tack det samma, och ha det så bra i Polen!