1 juni 2008

"Högt över marken svävar betongen"

Avveckling...

Någon kanske drar sig till minnes att jag för snart ett år sedan skrev ett inlägg om Sahlins Terrass hädanfärd. Nu tornar dess efterträdare upp sig emot skyn, och går man tillräckligt nära och tittar uppåt riskerar man att falla bakåt. De 62 kooperativa hyresrätterna sägs vara sluttecknade vid det här laget, för en trea på tolfte våningen har man fått hosta upp dryga 1,6 miljoner, och då rör det sig alltså inte om bostadsrätt.

Om nu uthyrningen av lägenheterna varit lyckosam så har debatten kring husets tillkomst inte varit lika positiv. Kritiken av förändringen av stadens skyline har inte varit nådig, och ilskna röster har faktiskt propsat på att byggnaden skall jämnas med marken! Ändå är det här "bara" ett tolvvåningshus, i den planerade förändringen av stadsbilden finns ett 39-våningarshus, och den debatten har förstås fått tändvätska i takt med att våning på våning lagts till på Sahlinshuset.

Man kan inte undgå att notera att de som fört debatten kan sägas tillhöra seniorlaget, medan de unga, som ju faktiskt skall leva i den nya staden, med få undantag tigit still. För egen del bryr jag mig inte så mycket om vad som händer - "Que Será Será"! Men, jag blir lite brydd när jag slår upp skriften med vår stads miljömål antagna av kommunfullmäktige så sent som förra året, och där under "god bebyggd miljö" läser: "Den byggda miljön och dess omgivning, som utgör vår dagliga närmiljö, ska förmedla skönhetsupplevelser och trevnad. Estetiska värden i den fysiska miljön från stadens struktur till detaljer i den enskilda byggnaden påverkar oss dagligen. Arkitektur och stadsplanering är viktiga ingredienser för vår upplevelse och vårt välbefinnande." Om stadens fäder anser att deras intentioner tagit sig fysisk gestalt i Sahlinshuset vet jag inte.




...utveckling?

Inga kommentarer :