4 december 2008

Slocknade stjärnor

Fri bild från Nasa

Som en kluven passionsfrukt ser den ut, den stjärna som Tycho Brahe såg från sitt Ven redan år 1572. Tycho trodde då att det var en ny stjärna, "Stella Nova", som han såg födas, men i själva verket var det en döende stjärna han upptäckt. Nu har astronomerna genom "rymdarkeologi" lyckats återskapa hur det såg ut den där gången när Tycho knappt kunde tro sina egna ögon.

En helt annan stjärna har slocknat här på jorden. Den fine skådespelaren John Harryson har gått bort i en ålder av 82 år, och tidningarna profilerar honom genom sonen Peter, "Peters pappa". Jag insåg hur gammal jag själv är när jag pratade med några yngre, mycket begåvade arbetskamrater idag. De har aldrig aldrig hört talas om John Harryson, lika lite som t.ex. TV-serien "Hedebyborna" där han spelade den sluge handelsmannen. Men Idol-Johan har de koll på, och Jesper Blomqvist vet de vem det är, även om de tror att han är konståkare. Ja, jag vet, jag börjar bli gammal och bitter! Ett tecken på det är f.ö. att jag inte bryr mig om att dra upp julpyntet från källaren i år heller. Apropå det: någon som gitter gissa vilka som är etta respektive tvåa på min jullåtslista?

2 kommentarer :

Anonym sa...

Hej,
Tråkigt med Harryssons bortgång.
Dom försvinner en efter en tycker jag.
Jag gissar nr. 1 - Tomtarnas vaktparad.
Nr. 2 - Rudolf med röda mulen :)
Ha det gott
Eivor

Ptr sa...

Hej!

Ja, det har varit tätt mellan stjärnfallen ett tag, men många av dem har trots allt uppnått hög ålder.

Nej, det är inte de låtarna - fast de är bra! Tvåan avslöjas i kväll.

Hälsn.

Peter