13 november 2011

H&M tafsar på Salander!

När Stieg Larsson lämnade sitt första manus i Milleniumtrilogin till förläggaren lär han han ha yttrat om karaktären Lisbeth Salander : “Min utgångspunkt var (frågan) hur Pippi Långstrump skulle ha blivit som vuxen. Skulle man etikettera henne som sociopat med avsaknad av social kompetens för hennes sätt att se på samhället?" Salanders "grej" var ju just detta utanförskap, som gjorde att hon sket i konventionerna. Men modeindustrins tentakler lämnar inte ens egenartade litterära existenser i fred, och nu har H&M lejt den designer som skapat kreationerna till David Finchers Millenniumfilmatisering att "göra en Salander-kollektion". Så hej då Lisbeth och hallå Kitty...

2 kommentarer :

Anonym sa...

Hej igen Peter!

Har i dagarna fått bredband installerat och kan äntligen komma in här utan att bli utslängd. Det enda problem jag har nu är att jag inte kan få fram bokstaven o allstå sista bokstaven i alfabetet.
Kanske det loser sig med tiden.

Hoppas allt är bra med dig!

Lillan

Ptr sa...

Hallå där, det var trevligt att höra av dig igen - jag har undrat var du blev av! Jo då, här är allt bara bra, och jag hoppas att det är samma med dig.
I kväll är det f.ö. Doc Martin på TV, som ju är inspelat i din del av landet. Tyvärr misshandlar TV9 det programmet, man vet aldrig när det sänds nästa gång.
Testa med ALT + 0246 = ö resp. ALT + 0214 = Ö så kanske det fungerar. Lycka till med bredbandet!