1 augusti 2013

Ingen älgsafari på Gamla Ullevi?

Vi är många som gläds åt närheten till naturen och de vilda djuren. Under min promenad mitt på dagen igår fick jag se ett rådjur komma spatserande på en gata i ett villaområde som om det skulle vara den naturligaste sak i världen. Nu är väl inte alla villaägare så entusiastiska över tanken på ett rådjur på besök i sin trädgård, men jag tyckte att det kändes som ett uppfriskande möte.

Närheten till naturen har numera blivit ett bra lockbete för turistindustrin enligt Ekoturismföreningen,  intresset för vilda djur i svensk natur sägs vara på väg mot nya rekord. Vid en rundringning till olika safariarrangörer som föreningen gjort har man fått samstämmiga uppgifter om välbokade turer. De utländska gästerna frågar framförallt efter upplevelser med stora vilda djur. Guidade turer där besökarna kan få se tumlare eller möjligheten att skåda björn från gömsle är populära attraktioner. Fast inget slår förstås älgen som det stora dragplåstret bland utländska besökare!
Vi  svenskar däremot tycks lockas mest av sälar och bävrar. För min del har jag kryssat för bäver som ny art, men några vilda sälar har jag inte varit i tillfälle att se hittills i år. Däremot har jag sett säl(l)arna i Slottsskogen, se nedan!

Men inte alla utländska besökare vill träffa på älgar. Enligt Expressen så är den "värsta mardrömmen" för tränaren för fotbollslaget FC Thun från Schweiz att en älg skall uppenbara sig inne på Gamla Ullevis matta när Thun möter BK Häcken i kval till Europa League i kväll. Tränaren har dålig erfarenhet av vilda djur; när laget spelade hemmamatch för några månader sedan tog sig en mård in på planen och bet en hemmaspelare!


Tama vilda djur

Inga kommentarer :