2 maj 2012

Ett öga på natthimlen


På vår nationaldag den 6 juni kan den som till äventyrs befinner sig norr om polcirkeln och dessutom är försedd med rätt instrument se planeten Venus passera solskivan. Nästa gång det inträffar är år 2117, och då kommer inte passagen ens att kunna ses från svensk horisont, så det gäller verkligen att passa på för den som vill uppleva synen. 

De astronomiska kalenderbitarna kan f.ö. skriva ner fler extremer för Venus detta år. Enligt Norrköpings Astronomiska klubbs hemsida når planeten (som ju lyst upp vårt himlavalv extra kraftigt under senvinternätterna i år) den 4 maj sitt nordligaste läge under vår levnadstid. Tyvärr riskerar just den natten bli molnig, så när jag satt och njöt av Venus starka sken i den milda vårkvällen igår passade jag på att ta en frihandsbild på normal slutartid med min enkla digitalkamera. Så här blev resultatet i tio gångers uppzoomning med hjälp av datorn (originalformatet längst upp i vänstra hörnet). Jämfört med NASA:s bilder är förstås min bild blygsam, och säkert inte rättvisande heller, men det var ju ändå lite kul att testa. Undrar f.ö. vad de molnliknande "bollarna" mitt på planeten är? Jordiska nattmoln som råkade finnas där (på en annars molnfri himmel), eller något annat optiskt eller reellt fenomen?

Inga kommentarer :