27 maj 2012

Europhoria?

Skulle inte tro att det varit något större problem att hitta dagens mest populära bloggämne i Sverige idag - "eufori" och "Euforia" lär förekomma i en mängd bloggrubriker!

Fast man slår ju inte kvällstidningarna; efter att tidigare ha ropat "bojkott av Baku" på ledar- och kultursidorna ägnar en av dem idag sidorna 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 och mitten åt Loreens ESC-seger - så var det med den "bojkotten"...

Man skriver att det är "en världsnyhet" och att "tidningar runtom i Europa grattar Sverige och den svenska sångerskan". Kvällsblaskekollegan vill inte vara sämre, utan drar till med "Loreens succé ger eko i världen. Har tagit Europa och världen med storm". Fast bläddrar man runt på europeiska nättidningar så skrivs det inte särskilt mycket om tävlingen som sådan, och om man gör det klagar man mest på det egna landets bidrag.

Med detta sagt kan jag inte låta bli att tycka att det svenska bidraget i år var värt segern, både artisten och låten har vinnarkvalitéer. Själv såg jag inte hela tävlingen, utan smög mig in från balkongen bara för att kolla Loreen. Sedan nickade jag till i soffan, och när jag vaknade hade Sverige redan långt över 200 poäng och tävlingen var i princip avgjord.

Nu väntar det final i Sverige nästa år. Lika bra att redan nu börja att kalkylera in höjd TV-licens i nästa års hushållsbudget...

Inga kommentarer :