16 juli 2012

Sommardvala

Ge inte upp!       

Tro inte att jag inte lider med dem som ändå trodde på sommaren. De som studerat grillteknik hela vintern, och nu bara längtade efter att få omsätta teori till praktik. De som laddat ett barskåp med solfaktorflaskor i alla tänkbara format. Eller de som trodde att de skulle kunna springa Göteborgsvarvet utan mössa och handskar - min medkänsla med er saknar gränser!

Själv är jag rätt nöjd med det kravlösa semestervädret. Alla "måsten" som kan ställas in, så skönt! Det skall bli roligt att komma tillbaka till jobbet och säga att "jag hade tänkt göra det och det, men du vet - vädret..." Alla kommer att förstå, för vi satt ju alla i samma båt sommaren 2012. Bortsett då från de sillmjölkar som tvingade sig in i närmaste flyg och drog söderöver. 

Jo, jag vet, man kan ju gå på museér eller inomhuskonserter. Men nu har jag en gång för alla gjort ett aktivt val - min sommar är och förblir passiv. Den perfekta möjligheten att öva inför ett pensionärsliv i stillhet.  Regnsommaren har en dramaturgi som högtryckaren saknar. Klockan tickar, pelargonen tappar ett blad. Husflugan lägger sig på fönsterbrädan och bereder sig på att dö. Dra kokongen runt dig och dröm.

Inga kommentarer :