2 januari 2012

Tio i topp - vilken nostalgitripp!



Tittade på en minneskavalkad på SvT i kväll med anledning av att Tio i topp fyllde 50 i oktober förra året. F-e-m-t-i-o å-r! Var det inte igår? Nej, det var det förstås inte, men ännu kan jag dra mig till minnes när jag satt framför radion och skrev upp poängen för låtarna, och sedan, närmast i protest skrev min egna lista direkt efter. För det mesta överensstämde den inte med den som Lill Lindfors läste upp.

Väck mig mitt i natten och jag kan ännu rabbla upp massor av listfavoriter, som "I can´t stop loving you" med Ray Charles, "If I had a hammer" med Trini Lopez och "Oh Pretty Woman" med Roy Orbison t.ex., men jag väljer att hylla Tio i topp med ettan från 23 juni 1973, "Clap Your hands" med Bonnie St. Claire & Unit Gloria, mest för att det är en så absurd video. Låten minns jag knappt, och inte artisten heller, men jag har tjuvkikat på nätet och vet nu att Bonnie är holländska, att hon egentligen heter Cornelia Swart, och att hon är född 1949.

Som framgår på sidan så finns mina musikaliska val annars på Lyssnerian, det här är ett undantag för att fira ett gammalt favoritprogram.

Inga kommentarer :