30 mars 2013

Dags att blicka framåt!

Chronos

Så var det dags igen - i natt går vi över till sommartid, och jag gör det lätt för mig genom att reprisera fjolårsinlägget i samma ämne. Här är min egen topplista över de bästa tipsen om åt vilket håll man skall vrida visaren i kväll så att man vaknar på rätt sida i morgon:

1. På våren ser man fram emot sommaren och vrider då timvisaren framåt, medan man på hösten ser tillbaka på sommaren och vrider därmed timvisaren tillbaka en timme.

2. Vi ställer fram utegrillen ur förrådet när vi byter till sommartid, och ställer tillbaka den när vi övergår till vintertid.


3. "Spring forward, Fall backward!"

(När man till slut memorerat alla minnesramsor så inser man att det på svenska kort och gott räcker med frasen "fram och tillbaka"...)

P.S. Kan förresten vara läge att blicka tillbaka ibland också! Fann (och tog bort) ett inlägg från den 6 april förra året. Där skrev jag att SMHI varnade för snökaos och vinterväder i stora delar av landet under påsken, som då inföll en vecka senare än i år. "Glöm den snö som föll i fjol" heter det ju, och det hade jag faktiskt gjort! Tycker f.ö. att det är bättre med en sen vår än när den kommer tidigt och avbryts för bakslag.

Inga kommentarer :