25 juni 2008

Milda madonna!

Madonnan i Kungslena (egen bild)
Nej, det blir nog inte så mycket bevänt med semestertrippandet i år, men jag har i alla fall hälsat på min gamla bekant madonnan i Kungslena kyrka. Hon är tillkommen på 1200-talet, men orkar fortfarande se på oss med sitt milt överseende Monalisaleende.

Jag vet inte om det görs så många madonnabilder i våra dagar. Kanske går det inte att hitta några unga mödrar utan cigarrett, hästsvans och mobiltelefon fast placerad vid örat längre som kan stå modell? Men Madonnor finns det ju bevisligen ännu...

2 kommentarer :

Anonym sa...

Jag kan inte låta bli att le när jag tittar på bilden. Både Madonnan och Jesusbarnet har så utåtstående Öron! Det ger ett lite komiskt intryck...men mycket gulligt, om man får säga så om en helig relik.

Lillan

Ptr sa...

Ja, öronen är nog ett släktdrag! Fast med tanke på allt de hört genom åren är det konstigt att de inte ramlat av... ;-)

Ha det bra!

Peter