21 april 2009

Rötter och reminiscenser

Släktforskning gör sig väldigt bra på TV, och varje gång det visas ett program i ämnet hör man människor säga att de gärna skulle vilja veta mer om sina anor. Ikväll fortsätter serien "Vem tror du att du är?" på SvT, när Magnus Härenstam får veta om han har adliga förfäder eller ej.

En ytterlighet i att hitta tidigare generationer kommer senare på kvällen på Kunskapskanalen, där vi i "De okända soldaternas historia" bl.a. fått vara med om en utgrävning av ett slagfält från första världskriget när kvarlevorna av soldaten Leopold Rotharmel grävdes upp (jag såg inte det avsnittet). Förhandsinformationen berättar att Leopold var en talangfull violinist, vars dröm om att få utveckla sin talang krossades då han stupade på ett slagfält i Frankrike. Jag är så pass gammal att Leopold åldersmässigt kan ha varit jämnårig med min farfar, och även om jag är intresserad av arkeologi skulle jag tycka att det vore olustigt att presenteras för en i tid och blod så nära släkting på det här viset. Nej, då föredrar jag att se Magnus Härenstam få hjälp att gräva fram sina förfäder ur gamla handlingar!

"Men den vackraste visan om kärleken,
den kom aldrig på pränt.
Den begravdes i en massgrav i Flandern
med en fattig Parisstudent".

(Ture Nerman)


2 kommentarer :

Anita sa...

Vad synd att jag missade "De okända soldaternas histoia"! Det programmet skulle jag vilja se. Men det kanske kommer i repris?

Släktforskarprogrammen har jag också följt. Väldigt bra serie, tycker jag. Speciellt programmet med Thomas Bodström - det tyckte jag mycket om.

Ptr sa...

Jag hoppas också att programmen om första världskriget kommer i repris - det som gick igår var det tredje av fem. Hade ställt in min video, men jag lade dessvärre i en skiva som inte fungerade, så det blev inget av med inspelandet. Avsnitt fyra av fem kommer på söndag. (Hoppas att det blir repris på SvT1 eller 2 - det är nog många som missar programmen på Kunskapskanalen!)

Var så trött igår kväll att jag somnade under Härenstamprogrammet, men det jag såg var väl inte så där intressant. Jag tycker också att Bodströms historia varit bäst hittills.