25 april 2009

Kvinna, 100

Läser i Värmlands Folkblad om Gerda i Nykroppa som fyllde 100 i onsdags, och som firades som sig bör med kaffe och tårta. Gerda verkar vara i besittning av ett glasklart minne, och hennes enda påtagliga krämpa är en aning nedsatt hörsel. Sitt arbetsliv tillbringade hon bl.a. på järnbrukets matservering där hemma och på Loka brunns restaurang. "Att få bli 100 år är en nåd. Kanske är det för att jag skött mig med maten, jag har aldrig rökt eller druckit sprit, det förstör kroppen", säger Gerda till tidningen som en tänkbar förklaring till sin uppnådda höga ålder. Hon tillägger senare: "åren går, det är bara att man följer med".

Det slumpade sig så, att på samma dag, den 22 april, fyllde även
Rita Levi-Montalcini 100 år. Denna jubilar firade sin födelsedag med att i Rom hålla ett anförande inför European Brain Research Institute. Hon hävdade där att hennes hjärna duger lika bra idag som när hon var 20, tack vare alla erfarenheter hon samlat på sig. Efter mötet höjde den eleganta Rita dagen till ära ett glas skumpa tillsammans med sina åhörare. Om Gerda, med ålderns rätt, tycker att det är "bara att man följer med" så har Levi-Montalcini andra planer. "Det räcker inte med vad jag har gjort tidigare, det finns en framtid också", säger italienskan i en kommentar.

Rita Levi Montalcini föddes i Turin 22 april 1909. Som judinna tvingades hon under Mussolinis fascistregering att sluta på universitetet och inrätta ett laboratorium hemma i sängkammaren. "Jag skulle kunna tacka Mussolini som ansåg mig höra till en underlägsen ras", hävdar RLM idag. "Det fick mig att utveckla arbetsglädje, och idag spelar det ingen roll att det fick ske där hemma istället för på någon fakultet." Hon inskärper: "Above all, don't fear difficult moments. The best comes from them."

Rita Levi Montalcini tilldelades tillsammans med Stanley Cohen Nobelpriset i medicin 1986 för upptäckten av nervernas tillväxtfaktor (NGF). Idag är hon vd för European Brain Institute (EBRI), men hinner även med att sköta sin stiftelse med syfte att ge kvinnor i Afrika möjlighet att utbilda sig. Som om detta inte skulle vara nog är Rita Levi Montalcini sedan år 2001 senator på livstid i den italienska senaten (Benito, du skulle bara veta!), där hon kämpar mot nedskärningarna i forskningsbudgeten. "Jag är priviligierad som kunnat jobba så länge", säger RLM till tidningen Nature. "Om jag dör i morgon eller nästa år spelar ingen roll. Det är budskapet man lämnar efter sig som betyder något".

Gerda från Nykroppa och Rita från Turin, två kvinnor födda på samma dag för ett sekel sedan. Nu ser den ena tillbaka, den andra blickar framåt. Så olika livsöden, men med samma ödmjukhet inför gåvan att få ha varit med en stund längre. Grattis båda två, så här några dagar i efterskott!


"Tiny though she is, Rita Levi-Montalcini tends to command attention".
(Nature)
Bild från Wikipedia.



Inga kommentarer :