8 juni 2011

Anna och Kalle, en dokusoppa




Det är kvavt i kväll, så det har inte blivit något gjort - skönt att ha något att skylla på i alla fall! Men det är i sådana här stunder som Det Oväntade brukar kunna hälsa på! Som nyss, då jag gluttade i nätboken "Swedish - An Essential Grammar", utgiven 1997. På sidan 20 i boken fann jag ett antal exempel på "sentence stress" i olika former, som jag inte är kapabel att gå in på här.
Däremot upptäckte jag en dold, lätt absurd berättelse i exemplen, och jag anar att inte bara meningarna utan även Anna, Kalle och berättaren kan vara något stressade - nog låter det som ren och skär diskbänksrealism! Så här är då deras livs story, befriad från upplysningarna om det rör sig om "contrast objects", "formal subjects" eller rent av "auxiliery verbs".


Anna har köpt ett hus.
Huset ligger vackert.
Det kostade mycket pengar.
Hon hade inte råd.

Hon äter middag.
Kalle möter
Anna.
Han möter henne. Han gör det.
Honom har jag inte sett på länge.

Jag tycker inte om honom,
men jag gillar henne.

Eva äter och dricker.
Eva dricker kaffe. Hon dricker
inte té.
Hon blev polis. Han är sjuk.
Det ligger en bok på bordet.
Hon ska dricka. Jag måste gå nu.

Inga kommentarer :