20 juni 2011

Bara en grå liten fågel...

Gråsparv (dock ej den förolyckade!).
Foto Milvus (Wikipedia).

"And the great earth, with neither grief nor malice,
Receives the tiny burden of her death."
(~Death of the Bird av Alec Derwent Hope)



Förra sommaren började en liten gråsparvshona nästla sig in i lägenheten genom minsta fönsterspringa eller via balkongdörren. Hon verkade ha full tillit till oss människor, och det hände att jag delade en sockerkaksbit med henne som hon snabbt snodde med sig till sina ungar. Nu i sommar dök hon upp igen, och jag hörde med grannar att jag inte var den ende som hon våldgästade. Eftersom vissa av de närboende inte tyckte om hennes besök så har jag haft fönster och dörrar stängda på dagen för att inte vara den som uppmuntrar henne att göra ovälkomna besök, varken hos mig eller någon annan.

Så idag när jag skulle hämta något på balkongen gick dörren inte igen när jag stängde den bakom mig. När jag kollade vad det berodde på såg jag ett knyte på tröskeln. Det var gråsparvshonan, som låg där med bruten nacke! Endera hade hon försökt smita in efter mig, alternativt att dörren blåst igen på henne strax innan. Det kändes sorgligt, speciellt med tanke på att hon nog har en kull ungar i boet. Förhoppningsvis är de så stora att de klarar sig själva med hanens hjälp. Och mitt i allt elände var det bäst att hon dog direkt på fläcken - det hade inte varit roligt att inleda sommarledigheten med att tvingas avliva en fågel...

Inga kommentarer :