26 juni 2011

Mannen som tänker läsa en bok

"År 2006 läste 71 procent av männen någon gång i en bok under det senaste året, vilket är en nedgång från 78 procent sedan i början av 1980-talet. För de män som varje vecka läser böcker är nedgången ännu större: från 35 procent till 29 procent. Bland kvinnorna däremot märks ett något successivt ökat litteraturintresse under hela samma period med en andel på ungefär 88 procent som någon gång läser en bok och 48 procent som 2006 läste varje vecka. Men vid ett närmare skärskådande ser vi att det är bland medelålders och framför allt äldre kvinnor som bokläsningen ökat. Bland de yngre kvinnorna, har bokläsningen i stället gått kraftigt tillbaka, liksom bland de yngre männen." (Statens Kulturråd i en rapport om bokläsandet i landet.)

I åtminstone tre år har de olästa Milleniumböckerna stått där i bokhyllan och anklagande vänt ryggen mot mig, och precis som med da Vincikoden har jag varit i ständigt bryderi om vad jag skall göra först - läsa böckerna eller se filmen. Nu när jag gått på ledighet har jag äntligen kommit till skott, och igår avverkade jag fem kapitel i snabb följd av "Män som hatar kvinnor" för att förvissa mig om att författaren skulle sätta klorna i mitt läslust, och det lyckades!

Nu är jag förstås inte ensam om att försaka böcker, googlar man på "olästa böcker" får man 468.00 träffar, och på "unread books" blir det 390.000. Nu inkluderar det säkert många träffar på böcker som man inte ens har införskaffat, men ändå! Väldigt många tycks vara hemskt systematistiska och gör listor över vilka böcker man borde läsa, men jag tror att det för min del bara skulle öka den där känsla av dåligt samvete om jag åstadkom en sådan lista. Och apropå dåligt samvete, här kommer några beskäftiga rubriker rubriker från nätet som ökar ruelsen ytterligare:
"Finns det böcker man borde ha läst någon gång i sitt liv?"
"10 böcker du orkar läsa, och kan ha på skrytplats i bokhyllan"
"Böcker varje person MÅSTE läsa"
"1001 böcker du måste läsa innan du dör" (Göran Häggs bok. Borde man läsa den?)
"365 böcker du borde läsa!"Länk
Ja, ni hör ju, så där håller de på! Nu skall jag dra mitt strå till stacken och avverka Stieg Larssons trilogi - men inte för att jag måste, utan för att jag vill! Så hörs vi inte på ett tag så beror det på att jag sitter i läsfåtöljen med näsan i en bok, och jag säger med Jimmy Durante: "The day I read a book? I can't remember when, but one o' these days, I'm gonna do it again!"

Inga kommentarer :