23 juni 2011

Sett, hört, läst

Självet.

Mycket musik blir det ju, men jag har hört att man skall vara lite personlig på bloggen också, så jag får väl göra ett försök! Några självbekännelser har jag dock inte att komma med för dagen, bortsett från vållandet av gråsparvens död häromdagen då. Nej, jag gör helt enkelt så att jag plankar frågorna från en återkommande spalt i Aftonbladet och svarar själv.

Första jag läser på morgonen: brukar skumma av tre-fyra stora svenska dagstidningarnas hemsidor för att se om det hänt något. Inga papperstidningar.

Lyssnar jag på i bilen: saknar bil, men lyssnar till vardags på radionyheterna på P1 innan jag går till jobbet.

Bloggar och twittrar jag följer: följer inga bloggar regelbundet, men tittar främst in på släkt och vänners sidor för att kolla att de mår bra. Twittrar är inget för mig.

Här surfar när jag borde jobba: brukar kunna bli någon snabbtitt på atg.se medan jag pustar ut.

Skämmigt måste: vet inte om det är så "skämmigt", men så här års kollar jag blixtar.se ibland. Även om sidan ibland förefaller väl ungdomligt nördig så får man ändå en bra väderuppdatering på alla oväderslänkar.

Mediapersoner jag gillar: André Pops, Daniel Sjölin på Babel och Ann-Marie Rauer i Sverige gillar jag alla starkt för deras lyhördhet. De är alla fullt i klass med Skavland! Henrik Kruusval på Landet Runt är nog en sådan som man endera avskyr eller gillar - jag hör till den senare gruppen! Att samtliga jobbar på SvT är nog ingen tillfällighet...

Missar jag aldrig på TV: missar det mesta, men ett program jag försöker kolla är tidsresenärerna på TV9. Det är ett gäng arkeologer som jobbar med förutsättningen att på tre dagar hinna åstadkomma ett resultat i sina utgrävningar. Lättsam brittisk tilltalston, utan att man gör avkall på professionalismen. Tyvärr repriseras programmen lite för ofta på TV9 i stället för att man sänder färska avsnitt. Ser också gärna på "Vem tror du att du är" på SvT, både de utländska och de svenska upplagorna. Känner igen upptäckarglädjen från den tid då jag själv tyckte att det var roligt att släktforska. Följer också "Mästarnas mästare" och "Stjärnorna på slottet" på SvT samt "Så mycket bättre" på TV4, och så ser jag fram emot nästa säsong av "Downtown Abbey" på SvT.

Här får jag mina nyheter: läser främst de stora svenska tidningarnas hemsidor, plus ett och annat nedslag utomlands, t.ex. hos Hufvudstadsbladet (inte minst för deras vårdade språk - inget "galet" där inte!) En "hemlig" passion är att kolla in mindre ortstidningars hemsidor, det ger mig en hemmakänsla på orter som jag sällan eller aldrig besöker. "Släkt och vänner" på Ulricehamns Tidning är bra på att skildra "vardagens människor"!

Försöker skärpa mig med att följa nyhetssändningarna på TV, men det går bara "så där".

Veckans mediehöjdpunkt: lördagarnas "Vinnare" på TV4 sport, mitt substitut för gamla Tipsextra. Känner hatkärlek till programmet, beroende på hur det går med spelet... ;-)

Sista jag gör innan jag somnar: lyssnar på "kvällsekot" klockan 22.00 på radion. Får mig att känna som om cirkeln är sluten.

Inga kommentarer :