30 maj 2013

Mat(t)rasten




När vädret blev så strålande som denna dag gick det bara inte att motstå frestelsen att packa renseln och ge sig ut i skog och mark - är man "friherre" så är man! När jag kom hem och skakade bilderna ur kameran hade det blivit 81 plåtar på bl.a. "slott och kossa" (faktiskt!), jag hade sett rariteter som forsärla, svart rödstjärt plus sädgäss med ungar (det senare ingen raritet men gulligt!). Ändå blev gynnaren på bilden ovan dagens behållning - en koltrast som hittat ett så bra matställe att den bokstavligen sprang över mina fötter utan att bry sig om min närvaro. Trasten tittade lite fundersamt på mig några gånger, innan den efter kanske två minuter hajade till och kopplade att "oj, där står det ju en människa!" och flydde iväg till närmaste buskage. Vid det laget hade den näbben full med larver - hoppas att den inte tappade några i förskräckelsen... 

Inga kommentarer :