21 mars 2009

Ett träsktrolls lördag

Före och efter.

En skvätt vin till den wokade kycklingen. En fesljummen gingrogg. Miss i andra V75-loppet. En digitalkamera. Mer behövs det inte för att förvandla sig till ett träsktroll. Lika bra att passa på att avreagera sig samtidigt, sedan tänker jag vara Prins Charming resten av månaden. (Hur många dagar är det kvar?)

Dagens största snedtändning får jag när jag möter Expressens rubriker på stan. "Elisabeth tvingas fly. Fotograferna avslöjade hennes hemliga gömställe." Hur lång tid tar det innan det kommer en bild i Expressen på fotograferna utanför hennes "hemliga" gömställe, alla givetvis där för att fotografera varandra? Och när kommer motiveringen om "allmänintresse" och att "när alla andra publicerar bilder måste vi också göra det". Jag vill inte vara "Elisabeth" med denna lidande människa - jag vill att hon skall få vara i fred!

Hur länge dröjer det innan veckotidningarna erbjuder läsekretsen att virka Elisabeths överkast som pappan våldtog henne på? När får vi läsa receptet på knödeln som gubben höll barnen vid liv med? Och när kommer skvallerpressen med "Elisabeths nye man" (kanske en farbror - det skulle ju sälja bra!)...

Nej, gråterskorna i pressen äcklar mig, och att låta Sven-Erik Alhem stå för en brasklapp känns bara patetiskt. Han skriver: "Jakten på Fritzl´s offer måste upphöra!" Ja, var så god Expressen, bollen är er! (Samtidigt kan ni gärna skrota genitivapostrofen i Alhems rubrik ovan.)

Inga kommentarer :