29 mars 2009

Kruka söker växt


I veckan var jag ute och åt lunch med en kollega på jobbet. På vägen till restaurangen passerade vi en blomsteraffär. Utanför affären stod flera stora zinklådor som hon föll för. De var perfekta för den som har trädgård eller uteplats, och priset var facila femtiolappen styck. När vi kom tillbaka efter att ha ätit hade (givetvis...) någon varit framme och köpt lådorna. Men då föll min blick på en keramikurna som också kostade 50 kronor. Prislappen inuti var på 950:-, och även om den hade några små färgavskrap så vaknade shopaholicen i mig, så det blev affär.

Nu står den 75 cm höga mörkröda pjäsen på min nyrenoverade balkong och väntar på att tas i bruk. Jag är inte säker på vad den skall fyllas med, häng- eller klätterväxt, men jag funderar lite grann på kaprifol, eller kanske humle. Nu hör det till saken att min balkong har ganska mycket eftermiddagssol, så det får inte vara någon skuggälskande växt. Om någon hortikulturell människa letar sig till min blogg är jag idel öra för eventuella tips på lämplig planta!

8 kommentarer :

Anonym sa...

Hej,
Det var en fin urna.
Du kan väl börja med att använda den till kvistar och påskris.
Humle är ett gissel -det bara skräpar och blir som klister på bladen.
En stammad marguerite i mitten kanske. Murgröna runt om. Men ta något du gillar.
Hälsn. Eivor

Ptr sa...

Så bra, där fick jag några konstruktiva tips att kolla in - tack för det!

Hälsn.

Peter

Anita sa...

Jag är ingen vän av krukväxter, men Eivors tips låter bra tycker jag!

Själv koncentrerar jag mig att i vår försöka få en kastanjeträdsplanta i jorden att få den att överleva. Några vallmoplantor ska också förodlas inomhus i vår för att senare sättas ut i slänt utanför vårt hus.

Men först lite påskris, eller hur?

Ptr sa...

Spännande med kastanjeförsöket - de kan vara rätt kinkiga och lägga av när man minst anar det...

Påskriset blir nog första uppdraget för krukan, ja!

Anonym sa...

Hej igen,
Det skall väl vara hortikultur och inte horikultur? Det vet jag inte vad det är.

Eivor

Ptr sa...

Gamle Freud gjorde sig nog påmind (dock stavade jag rätt till "kruka")...
Tack för att du var uppmärksam!

Hälsn. Sigmund

Anonym sa...

Du brukar ju inte stava fel,så jag tänkte att det var någon ny vetenskap.
Undrar om jag inte föreslår kinesisk kärleksört istället.
Passar nog bättre till "Freud."
Eivor igen..

Ptr sa...

Felen börjar smyga sig in i takt med att skumögdheten tilltar...

Låter som en spännande växt, får väl titta närmare på den! (Buskkaprifol är en annan kandidat för dagen.)

Hälsn.

Peter